Ahad, 6 September 2009

Hamba Allah vs Hamba Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim...

Kuliah Subuh @ Masjid Jamek Gerik
By Ustaz Khairul Basri b. Osman


Alhamdulillah..Allah beri kita Deen, Islam yang benar..juga, Dialah yang buatkan kita mampu untuk melaksanakan ibadah dengan izin-Nya. Hari ini, hari ke-16 Ramadhan, separuh Ramadhan telah meninggalkan kita.

Ralat. Cukupkah kuantiti dan kualiti solat? Cukupkah ibadat sepanjang Ramadhan yang telah lalu? Apakah amal-amal kita sudah cukup mengikut kehendak Allah? Inilah antara soal-soal hati orang mukmin yang bagus taqwanya..bimbang dengan kadar ikhlas tiap amal soleh yang telah dilakukan. Adakah layak untuk mendapat redha-Nya atau sebaliknya?

Oh..tidak sangka ya..14 hari lagi kita nak raya.
Koleksi lagu2 raya mula kedengaran di corong2 radio.
Bila lagu raya sudah kedengaran...tandanya Ramadhan sudah tiba ke penghujungnya.

Wah! Bagai tak sabar2 nak "SAY BUBBYE" kat Ramadhan..tersangat berbeza dengan sahabat-sahabat Nabi s.a.w.

Agak-agak..cukupkah "bateri" (iman) yang kita cas pada Ramadhan ini? "Power supply"nya bagaimana? Adakah sekadar cukup hanya untuk bulan Ramadhan saja atau kuasanya mampu tampung diri kita pada 11 bulan yang selebihnya? Sebab itulah perlu dicas "bateri" ini sebanyak-banyaknya. Moga-moga dengan kekuatan iman yang terpelihara buatkan kita istiqamah dengan ibadah dalam penantian Ramadhan akan datang yang belum tentu lagi buat diri kita.

Pada malam terakhir Ramadhan, langit, bumi dan malaikat menangis kerana musibah yang menimpa umat Muhammad s.a.w.

Sahabat bertanya, "Musibah apa, ya Rasulullah?"

"KEPERGIAN RAMADHAN"
***********************************************************

Soal kembali...adakah kita ini HAMBA ALLAH atau HAMBA RAMADHAN?

Bagaimana yang dikata HAMBA RAMADHAN? Bila kita pelihara amal hanya pada Ramadhan tetapi tidak pada bulan2 yang lain.

“Barang siapa yang berpuasa Ramadhan kerana didorong oleh iman dan mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu” (Hadith Riwayat Bukhari : 38 dan Muslim : 175)


Bila ditanya..bagaimana Ramadhan kali ni? Jawapan..."bolehlah....". Maksudnya? adakah jawapan kita itu tertuju kepada untung berniaga di bazaar Ramadhan atau untung beribadat di sepanjang Ramadhan? Untung niaga...untung juga..tapi untung beribadat jangan sesekali dilupakan.

Fasa ke-2: Maghfirah Allah

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa." (3.Ali Imran-133)

Istimewanya Ramadhan kerana diwajibkan berpuasa. Ketuklah pintu Syurga dengan berlapar. Berlapar itu mujahadah melawan nafsu. Sabda Nabi s.a.w...

”Perangilah nafsu kamu dengan berlapar dan dahaga kerana pahalanya adalah seperti orang yang berjihad di jalan Allah dan bahawa tidak ada amalan yang lebih disukai Allah selain daripada berlapar dan dahaga”

Bagaimana mahu diibaratkan Ramadhan ini?

Ibarat sabun yang mencuci kotoran baju. Jika kotorannya kecil...bersihkan begitu saja pun tidak mengapa. Tapi jika kotorannya bermacam-macam jenis...sangat perlu bantuan sabun. Sehinggakan...jika kotorannya lebih dahsyat...ditambah lagi dengan "clorox". Jika kotorannya masih ada bagaimana? alamatnya...belilah baju yang baru..

Kita hamba yang naif ini sangat banyak dosanya. Jadi, bagaimana mahu dibersihkannya? lipatgandakan ibadah! Lipatgandakan amal! Untuk neutralkan kordial air yang pekat, tuanglah sebanyak air yang boleh agar kembali nampak jernihnya.

Allah swt sentiasa terbuka dalam menerima taubat hamba-hambaNya. Oleh itu, jangan gusar kerana kesempatan masih ada. Capailah tahap iman setinggi-tingginya. Iman itu amat berharga.

**************************************************
Abah: Nak....abah dah nak meninggal dah ni...nah! amikla IMAN abah ni...tak de ape dah abah nak wasiatkan.
Anak: Mekacih bah..susah2 jer..tak payah la che' susah pegi masjid ke hape ke..

Si pembeli: Pak cik, IMAN ade? Nak beli bleh?
Si penjual: ????

Si A: Eh, iman dah kurang nie..mesti kena "top up" nih.

Amboi amboi....semudah itukah nak dapatkan iman? IMAN TAK BOLEH DIWARISI! IMAN TAK BOLEH DIBELI! dan IMAN TAK PATUT DITUNGGU KURANGNYA UNTUK DI "TOP UP"2!

IMAN ITU WAJARNYA...DIPELIHARA SEBAIK MUNGKIN!

Menyedihkan...di saat-saat umat Islam berbondong2 ke masjid dan surau untuk bertarawih..masih ada kebanyakan remaja yang melepak..bermaksiat di ambang merdeka..31 Ogos 2009. Apa dah jadi dengan generasi yang akan mewarisi bumi Allah ini???!! Sama2 fikir dan bertindak!
........................................................................

Malam ini: 17 Ramadhan 1430H....Selamat menghayati Nuzul Qur'an..

[Maka TIDAKKAH MEREKA MENGHAYATI AL-QUR'AN, ataukah HATI MEREKA SUDAH TERKUNCI?] 47. Muhammad:24

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

Tiada ulasan: