Sabtu, 5 September 2009

Al-Qur'an: Rahsia Yang Tersia..

Bismillahirrahmanirrahim...

Kuliah Subuh oleh Ustaz Muhammad Khairul Basri b. Osman
@ Masjid Jamek Gerik, Perak.
15 Ramadan 1430H _ 5 September 2009

Alhamdulillahirobbil'alamiin...

Segala puji bagi Allah, Tuhan Alam Semesta...Yang Maha Indah. Dengan izinnya, kita masih diberi nafas sehingga ke hari ini, 15 Ramadan 1430H. Pertengahan Ramadan ini selayaknya menjadikan kita seorang muslim yang punya tingkat taqwa yang lebih membanggakan berbanding permulaan Ramadan. Jika dalam lingkungan alam persekolahan, ia seolah-olahnya satu peperiksaan besar makin menghampiri. Bagi pelajar2 yang 'concerned', semuanya bersiap siaga dengan segala macam strategi untuk pastikan 'result'nya bukan sekadar 'memuaskan' bahkan lebih dari itu. Begitu jugalah Ramadan ini...semakin mendekati penghujungnya, patutnya makin gementar rasa hati. Takut-takut kita ter"miss" daripada senarai "yang mendapat keampunan Allah" dan terselamat daripada azab neraka.

17 Ramadan - Nuzul Qur'an dan 10 malam terakhir Ramadan - calon2 malam LAILATUL QADAR. Kedua-duanya hadiah yang hebat untuk kita hargai.

Nuzul Qur'an

Peristiwa yang sangat signifikan dengan umat Islam..turunnya mukjizat agung yang insyaAllah juga TEMAN YANG PALING AKRAB selama hidup kita di dunia yang penuh tipu daya ini.

Teknologi kini yang kian maju membolehkan Al-Qur'an mudah untuk dibawa ke mana-manapun. Di rumah, dalam kereta...di mana-mana pun..Al-Qur'an bisa diperdengarkan. Cuma mahu atau tidak je. Lihat saja tilawah al-Qur'an yang bermacam-macam peringkatnya..tidak kira peringkat individu, keluarga, daerah..negeri..kebangsaan hatta antarabangsa. Peliknya..mengapa akhlak umat yang bergelar "muslim" kini "bagai langit dengan bumi" jika mahu dibuat perbandingan dengan akhlak Al-Qur'an sedangkan saban waktu, Al-Qur'an ada di mana-mana?

Terdapat 3 jenis golongan yang diberikan Al-Qur'an:

1. Golongan "TAK NAK" Al-Qur'an

Situasi 1: Suatu hari, si buta ingin melintas jalan. Alhamdulillah...muncul insan yang baik hatinya ingin bantu memimpinnya. Tidak semena-mena, si buta dengan penuh keangkuhan berkata, "Ah!!..tak payah tolong...aku dah lama buta..tau la aku nak lintas sendiri, kamu apa tahu!"


Situasi 2: Suatu malam, rumah tiba-tiba gelap (itu tandanya "blackout" ^_^ ). Si suami meraba-raba mencari sesuatu. Datanglah si isteri yang prihatin..."bang cari apa tu? nah'torchlight'nya...mudah sikit nak mencarinya..". Si suami dengan egonya menolak.."Ala..tak pe..tak pe..boleh jer cari..setakat cahaya torchlight tu..apalah sangat...".

Si buta, si suami..sama, cuma tak serupa. Begitulah diandaikan dengan insan yang diberi Al-Qur'an sebagai panduan hidup, tapi ditolak mentah2!

2. Golongan "NAK TAK NAK" Al-Qur'an

Yang termasuk dalam golongan ini ialah "tak berapa nak sungguh" menghayati isi Al-Qur'an. Dalam hati golongan ini, Al-Qur'an "gitu-gitu aja". Ada masa dengan Qur'an...ada masa jauh dari Qur'an.

3. Golongan "NAK" Al-Qur'an


Berlumba-lumba mengamalkan isi Al-Qur'an. Golongan ini 'dengki-mendengki' sesama sendiri. Pantang lihat orang lain mengamalkan isi Al-Qur'an..pasti dia mahu lebih dari itu. 'Jealous' tidak terkira jika orang lain lebih 'kamcing' dengan Qur'an.

.:. Golongan 1, 2 atau 3? Pilihlah mahu ke mana diri ini digolongkan. Mudah-mudahan terdidik diri untuk berusaha sesungguhnya agar termasuk dalam golongan ke-3.

"Tetapi, hati mereka (orang-orang kafir) itu dalam kesesatan dari (memahami Al-Qur'an) ini, dan mereka mempunyai (kebiasaan banyak mengerjakan) perbuatan2 lain (buruk) yang terus mereka kerjakan (63)...Sungguh, ayat-ayat-Ku (Al-Qur'an) selalu dibacakan kepada kamu, tetapi KAMU SELALU BERPALING KE BELAKANG (66), dengan menyombongkan diri dan mengucapkan perkataan-perkataan keji terhadapnya (Al-Qur'an) pd waktu kamu bercakap-cakap pd malam hari (67)" [23. Al-Mu'minun]

Bagaimana agaknya tahap erat kita dengan Al-Qur'an?

Ustaz Khairul Basri mengisahkan satu cerita sahabatnya yang mengigau. Igauannya cukup luar biasa...membaca al-Quran! Ini gara-gara sebelum tidurnya..dia menghafaz Al-Quran..Wah! amat mengagumkan walau ada unsur lucunya.

Marilah sama-sama kita lazimi diri kita dengan bacaan surah al-Mulk sebelum mata kita terlena. InsyaAllah, amal sunnah yang satu ini akan buatkan kubur, tempat semadinya kita sementara menunggu tibanya akhirat jadi suatu tempat yang sejahtera dan terang-benderang.

****************************************
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

"Taha. Kami tidak menurunkan Al-Qur'an ini kepadamu (Muhammad) agar engkau menjadi susah; melainkan sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah), diturunkan dari (Allah) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi, (iaitu) Yang Maha Pengasih, yang bersemayam di atas 'Arsy." [20.Taha:1-5]

Ayat2 inilah yang menjadi asbab Saidina Umar beroleh hidayah Allah swt bilamana beliau terdengar bacaan adiknya.
****************************************
Diceritakan juga...

Seorang sarjana muslim, namanya, Dr Muhammad Iqbal. Setiap hari, seusai solat Subuh, terus dibacakannya Al-Qur'an. Ayahnya memerhatikannya lalu bertanya: "APA YANG ENGKAU BACA?". Muhammad Iqbal menjawab: "Aku sedang membaca Al-Qur'an". Dari hari ke hari, ayahnya tidak putus2 bertanya dan beliau tanpa rasa jemu, setia memberi jawapan (Walaupun sememangnya ayahnya sedia tahu...dia sedang membaca Al-Quran). Lalu, suatu hari, beliau bertanya kepada ayahnya, "Wahai ayahku..apakah yang ada dalam hatimu? hari2 engkau bertanyakan soalan yang sama dan mahu atau tidak, jawapanku tetap sama". Ayahnya menjawab, "Anakku...sebenarnya, apa yang aku ingin katakan kepadamu, BACALAH AL-QUR'AN ITU SEOLAH-OLAH IA DITURUNKAN LANGSUNG KEPADAMU" (walaupun hakikatnya tidak begitu).
"Sejak itulah aku mula mencuba untuk memahami Al-Qur'an dan dari Al-Qur'an aku mendapat cahaya inspirasi untuk sajak-sajakku." [Abu Al-Hasan Al-Nadawi, Rawa'ie Iqbal (Keindahan Iqbal, 1978)]
Dedikasi Syair Cinta...
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:
Titik yang bercahaya yang namanya ialah DIRI
Adalah bunga api hidup di bawah debu kita
Dengan cinta, ia jadi abadi
Lebih pintar, lebih membakar, lebih bersinar
Dari cinta bermula kegemilangan wujudnya,
Dan pembangunan kemungkinannya yang tidak diketahui
Keadaannya mengumpul api dari cinta
Cinta mengarahnya menyinari dunia
Cinta tidak takut pedang atau keris
Cinta bukan dilahirkan dari air dan udara dan tanah
Cinta mengadakan damai dan perang dalam dunia
Cinta ialah pancaran hidup
Cinta ialah pedang mati yang berkilauan
Batu yang paling keras retak oleh pandangan cinta
Cinta Allah akhirnya menjadi seluruhnya Allah
Dalam hati manusia bertempatnya Muhamamad (s.a.w.)
Tanah Madinah lebih manis dari kedua-dua alam
Oh gembiralah kota di mana tinggalnya yang dicinta

[Muhammad Iqbal b. Nur Muhammad]
***************************************
Khabar sana sini.. (^_^)

"Memperdengarkan bacaan ayat al-Qur'an di REBAN AYAM, kita (HPA) tidak pernah menetapkan satu polisi yang mewajibkan semua penternak berbuat demikian. Namun ada penternak yang melakukannya atas kreativiti sendiri. Saya rasa bukan untuk ayam, tetapi UNTUK PEKERJA-PEKERJA yang bekerja di reban. Ada sesetengah tempat, pekerja-pekerja reban membuka radio atau kaset2 lagu sebagai hiburan bagi meredakan penat dan letih semasa bekerja. Jadi, adalah lebih baik jika lagu2 yang tidak ada manfaat diganti dengan bacaan al-Qur'an. Sekaligus ayam-ayam juga turut mendengarnya. Wallahu'alam.." [Panel Syariah HPA @ HPAkini.com]

Buletin Utama TV3 : Penternakan Lembu Tenusu secara komersial di Pahang. Menurut penternak, bacaan Al-Qur'an dipasang 24 JAM!! Tujuannya bagi menggalakkan lembu menghasilkan susu dengan kuantiti yang lebih banyak. Makna lainnya...lembu sentiasa berada dalam keadaan aman sentosa...larut dengan ayat-ayat suci Al-Qur'an.

Al-Qur'an dari sudut pandang penyelidikan ahli sains...


Subhanallah...Maha Suci Allah...
Allahuakbar! Hanya Dia Yang Maha Besar!
Sangat-sangat untung kita yang bernama umat Islam.
Di mana kita letak rasa 'izzah dengan mukjizat agung ini?

Qur'an yang kita junjung pada roh dan jasad kita ini bukan sekadar kitab untuk dibaca atau diperdengarkan kepada haiwan ternak..bukan sekadar kitab untuk dikorek-korek rahsia alam sains dan manusia...ia lebih dari apa yang kita jangkakan. Al-QUR'AN MELANGKAUI JANGKAUAN AKAL MANUSIA.

[to be continued...insyaAllah]

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

2 ulasan:

Unknown berkata...

kadang-kadang kita tahu, tapi kita terlupa atau sengaja buat2 tak tahu...

zati_nadia berkata...

Yupss...setuju2!

Walau diri tahu.. kerap-kali lemah dgn nafsu sendiri..~_~...akhirnya..'tahu'nya tak beri apa2 makna dlm diri..