Isnin, 1 Jun 2009

.:.:.BEAUTIFUL OF BISMILLAH.:.:.



"Dengan Nama Allah, Yang Maha Pengasih & Maha Penyayang"

Satu kalimah yang cukup ringkas tapi penuh makna dan maslahatnya. Siapa antara kita berani menyangkal kelebihan yang Allah kurniakan di sebalik kalimah ini amat-amatlah ruginya. Seringkali kita memperkecilkan suatu amalan yg kelihatannya remeh namun hakikatnya sangat besar di "mata" Allah. Jadi, dalam usaha diri-diri kita seluruhnya...mari sama-sama kita berkongsi tentang apa yang "BEST"nya dengan kalimah...
1. BISMILLAH MENDAHULUI WAHYU ALLAH

Tiap kali Jibril a.s. mengajarkan wahyu kepada Rasulullah s.a.w., ia mulai dengan lafaz "bismillahirrahmanirrahim..".Semua surah yang terkandung dalam Al-Quran kecuali surah ke-9 (at-Taubah) bermula dengan kalimah Bismillah. Terdapat 3 nama Allah dalam kalimah ini. "ALLAH" ialah "personal name" bagi Tuhan. Dalam konteks melafazkannya sebelum melakukan sesuatu, ia bermaksud...segala apa yang dilakukan terjadi atas keizinan dan kehendak-Nya semata-mata. "RAHMAN"("kind") pula ialah gelaran yang menunjukkan hanya Allah yang mempermudahkan segala urusan kita. Gelaran seterusnya, "RAHIM" ("Most Merciful"), menunjukkan bahawa hanya dengan rasa kasih dan sayangNya, Dialah yang menentukan siapa yang akan beroleh kebaikan dari kerja yang kita lakukan. Bersandarkan 3 Nama Allah yang Agung ini, jelas membuktikan bahawa setiap gerak laku kita akan terjamin keberkatannya asal saja kita meyakininya.

2. BISMILLAH DALAM SETIAP TINDAKAN

Diceritakan satu kisah...

Ada sepasang suami isteri. Isterinya sangat taat beragama sedang suaminya seorang yg fasik. Si isteri sentiasa memulakan tiap apa yang yg ingin dilakukan dengan lafaz Bismillah. Sayangnya...si suami yang jahil tu sama sekali tidak senang dgn amalan mulia isterinya dan sering saja memperlekehkannya.

"Awatlah hang ni..bismillah!bismillah!bismillah!tokse aku dengornyer.."(versi kedah+penang+kelantan+perak ^_^)

Isterinya diam je..sikit pun x lawan. Malah, dalam hati, dia berdoa pulak kepada Allah s.w.t agar dikurniakan hidayah buat suami tercinta(fuh...isteri yg solehah nie..patut dicontohi)

Lain pulak dgn si suami yg x reti nak soleh ni..ada pulak niat nak buat si isteri kecewa dengan bacaan Bismillah tu..(ish3...buat kaum adam..jangan dicontohi fi'il yg x soleh nie ye..)

Ditakdirkan suatu hari..si suami kononnya nak buat "surprise" kat isterinya. Dia pun menyuruh isterinya menyimpan wang yg banyak. Si isteri yang sememangnya amatlah taat ni simpan je la kat tempat yang sememangnya selamat. Sedang isterinya melakukan proses penyimpanan tu, si suami ni "usha"2 je nengok isterinya simpan kat mane..Dengan x semena2..si suami yg banyak akal jahat ni dengan segala hati-hatinya ambil duit tu dan campakkannya ke perigi belakang rumahnya...

Selepas beberapa hari..si suami ni panggil la isterinya lalu berkata, "Wahai isteriku...sudilah kiranya engkau berikan padaku wang yang aku berikan kepadamu dahulu untuk disimpan"(ni la namanya skrip lakonan...sikit punya baik ayat)

Isterinya dengan penuh kesopanan (^_^) pergilah mengambil wang itu diikuti suaminya. As usual..."Bismillahirrahmanirrahim..." lalu dibukalah bekas simpanan dan dengan "cool"nya menyerahkan kembali wang suaminya itu.

Maka terkesimalah si suami dengan menunjukkan simptom2 orang terkejut (mata terbeliak, mulut ternganga ala-ala mawas..). Terbit rasa bersalah dalam diri suaminya dan akhirnya si suami memohon ampun daripada isterinya. Bermula saat itu...taubatlah seorang suami dan yang "best"nya...jadilah dia seorang suami yang sangat soleh yang turut mempraktiskan amalan bacaan Bismillah tiap kali memulakan sesuatu kerja.

Subhanallah...sungguh cantik aturan Allah. Dialah yang menghantar malaikat Jibril a.s. untuk mengembalikan wang ke tempat asalnya. Menarik bukan...hanya dengan lafaz yang sangat "simple" tapi penuh makna..seorang isteri dapat berdakwah kepada suaminya tersayang dan berkat keyakinannya terhadap amalannya..Allah mengurniakan kepadanya nikmat yg sangat besar..(suami soleh gitu..)Alhamdulillah..^_^..

Saudaraku..tatkala tingkah kita dimulakan dengan Bismillah..saat itu kita tanamkan tekad di hati bahawa segala apa yang kita lakukan hanya untuk Yang Maha Berkuasa. Kalimah ini menghubungkan "special link", terus kepada ALLAH. Segala apa yg dicitakan melalui tiap tindakan kita hanya Allah yang berhak menentukan. Tiada yang lain kecuali DIA. Bismillah hanyalah syarat untuk menagih keberkatan Allah. Hakikatnya...dengan rahmat Allah kita beroleh kebaikan. WE ARE NOTHING WITHOUT ALLAH!

3. BISMILLAH DI PERMULAAN DOA

Dengan izin Allah, setiap doa yang dimulakan dengan lafaz BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM tidak akan ditolak! Subhanallah...apa lagi yang kita ragukan? kalimah ini sememangnya satu nikmat Allah yang besar buat umat Nabi Muhammad yang tersayang. Allah sentiasa bagi "tips" untuk hamba-hambaNya dalam mendapat redhaNya..tapi sejauh mana diri ini syukur dengan bantuan Allah yang tidak pernah putus ini. Diri hanya "bijak" mengeluh dek doa yang tidak termakbul tanpa ada rasa keinginan utk muhasabah kembali apa yang kurang dalam berdoa.

4. BISMILLAH MENJAUHKAN DIRI DARI 19 MALAIKAT PENJAGA NERAKA

Jumlah huruf2 yg terkandung dalam kalimah Bismillahirrahmanirrahim sama dengan jumlah malaikat penjaga neraka.

"(27)Dan tahukah kamu apa (neraka) Saqar itu? (28)Ia TIDAK MENINGGALKAN & TIDAK MEMBIARKAN.(29)Yang MENGHANGUSKAN KULIT MANUSIA. (30)Di atasnya ada 19 malaikat penjaga. (31)Dan yg Kami jadikan penjaga neraka itu hanya dari malaikat; dan Kami menentukan bilangan mereka itu hanya sebagai cobaan bagi orang-orang kafir, agar orang yang beriman bertambah imannya, agar orang-orang yg diberi kitab dan org mukmin itu tidak ragu-ragu; dan agar orang-orang yg di dalam hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir (berkata), "Apakah yg dikehendaki Allah dengan (bilangan) ini sebagai suatu perumpamaan?" Demikianlah Allah membiarkan sesat orang-orang yang Dia kehendaki & memberi petunjuk kepada orang2 yg Dia kehendaki. Dan tidak ada yg mengetahui bala tentera Tuhanmu kecuali Dia sendiri. Dan Saqar itu tidak lain hanyalah peringatan bagi manusia." (74.Al-Muddassir: 27-31)

'Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 MALAIKAT PENJAGA NERAKA maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari'. (Ibnu Mas'ud)

Nah! Apa yg dilengahkan lagi saudaraku..jom sama-sama kita amalkan. Setakat 19 kali apa la yang berat sangatkan. Lebih banyak manfaatnya daripada kita menggunakan nikmat lidah yang Allah kasi FREE OF CHARGE ke arah yang tak sepatutnya.

Jadi...mahu jadi hamba yang syukur nikmat...VERY EASY! v(^_^)v...LET US TOGETHER PRACTICE OURSELVES TO SAY! BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM... IN EVERY SINGLE THING WE DO.
Yang juga perlu diingat...jangan sesekali kita mempermainkan kalimah suci ini dengan tindakan yang dimurkai Allah. Yang BATIL tidak akan secara automatiknya bertukar menjadi HAK hanya dengan lafaz BISMILLAH. BATIL tetap BATIL!. Tiada campur tolak. Kalimah Bismillah hanya ber"teman" dengan yang HAK...tidak yang selainnya.

Alhamdulillah....

(Pesan Bro2 RAIHAN..."Dimulakan dengan BISMILLAH..disudahi dengan ALHAMDULILAH. Begitulah sehari dalam hidup kita..Mudah-mudahan diberkati Allah")..INSYAALAH.v(^_^)v

9 Jamadilakhir 1430H

.:Open our HEART, REFRESH our NIYYAH:.

Tiada ulasan: