Isnin, 15 Jun 2009

<.:Ceritera Ibu & Anak:.>

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama Allah..Khaliq kita yang Tak Terkira SayangNYA pada tiap hamba-Nya...

Isnin_1.5.J.U.N.E.2.0.0.9~21 Jamadilakhir 1430H..^_^..

Satu tarikh yang punya keistimewaan bagiku...dan juga ada tikanya hati tersentap dengan SANTAPAN BERITA DUKA dunia hari ini.

Apapun..Alhamdulillah. Harapnya hari ini lebih baik dari yang semalamnya..^_^..

CERITERA 'QISSAH' IBU & ANAK......

KISAH PERTAMA:

[Harian Metro, Isnin, 15 Jun 2009, Oleh Sarah Zulkifli & Mohd Firdaus Ibrahim]
- Tinju ibu dengan buku lima - Belasah IBU sampai tergolek -

Gombak, SELANGOR - Amuk seorang remaja lelaki (13) menyebabkannya membelasah teruk ibunya menggunakan buku 5 selepas dilarang ibunya daripada meneruskan hubungan songsang dengan seorang lelaki berusia 20-an.

[Berita Harian, Isnin, 15 Jun 2009, Oleh Petah Wazzan Iskandar]
- ANAK belasah IBU guna buku lima: Remaja HOMOSEKSUAL marah selepas ditegur -

"Hati IBU mana tak hancur dan marah apabila anaknya mengaku menjual diri dan terdapat kesan gigitan di leher, angkara seorang lelaki yang menjadi kekasihnya sejak 5 tahun lalu. Namun kemarahan dan nasihat supaya insaf dibalas dengan tindakan ganas. Selepas menyarung buku lima, anaknya menumbuk mangsa berkali-kali hingga ibunya tersungkur sambil MEMAKI-HAMUN dengan mengatakan mangsa tidak layak menjadi ibunya. Mangsa yang tidak tahan diperlakukan seperti binatang dan kesakitan dibelasah kemudian menjerit sebelum jirannya datang membantu"(Anonymous)

Bagai mahu gugur jantungku. Usianya masih muda remaja tetapi lagaknya bagai orang dewasa. Muslim atau tidak...tiada sumber yang jelas..namun jika kalian muslim...

Buat adik yang tak kukenali...

Istighfar...istighfar...terus beristighfar..Astaghfirullah...Itu ibumu dik..bukan yang selayaknya kau tumbuk sesuka hatimu..Rapuh hati ibumu itu segeralah kau rawat..Pinta kemaafan dari ibumu SEGERA..jangan sampai kau menyesal kelak..Getirnya saat kau lahir...memangnya kau tak ingat..tapi ingatlah dik...teguran ibumu bukan kerana membencimu..tetapi lantaran TERLALU SAYANGKANMU.. Dalam hidup kita sememangnya tak lepas dari dosa dik..namun..Allah itu MAHA PENERIMA AMPUN! Jangan gusar untuk ikrarkan taubatmu. AJAL sentiasa mengintai kita dik..Baris-baris kata ini mungkin bukan azimat yang mampu menggerakkan hatimu...hanya Allah selayaknya memberikan hidayah buat siapa sahaja hamba yang Dia kehendak walau hamba itu seorang PEMBUNUH sekalipun!

Buat si ibu...jangan putus berdoa yang baik-baik buat anakandamu. Benar...hati ibu mana yang tidak hancur mengenangkan ganasnya anak terhadap IBU KANDUNG sendiri! Tiada kata sebenarnya mampu kuluahkan buat si ibu ini..hanya dia yang menanggung derita ini. Allah mengujimu..insyaAllah..redhamu dengan ujian Allah ini membuatkan Allah redha kepadamu. Harapan tak buta...celikkan ia..mana tahu..suatu masa anakmu itu akan menjadi ANAK SOLEH yang memberikanmu SAHAM di akhirat kelak. Selagi tak tetutup pintu hidayah Allah..selagi itu..masih ada sinar bahagia yang menantimu..^_^..

Buat "lelaki yang berusia 20-an" itu...insaflah wahai insan. Jangan kerana diri kita..orang lain terarah untuk buat kejahatan. Allah tidak cipta kamu dengan sia-sia dan kamu bukan dicipta untuk mempersia-siakan orang lain!

Juga..buat diri dan semua ahli dunia..mungkin kini kita sibuk "menjelingkan" mata pada anak yang meninju ibunya ini. Harus diingat...rasa marah itu perlu...tapi jangan sampai kita mengabai terus anak ini. Jangan cuba-cuba menutup pintu taubat yang bukan hak kita. Kita tak dapat jangka pengakhirkan kita. Alhamdulillah..jika nanti, kita menghembuskan nafas terakhir dengan redha ibu bapa kita..tapi jika sebaliknya?..(Na'uzubillah!)

*********************************************************
KISAH KEDUA:

[KOSMO!, Isnin, 15 Jun 2009, Oleh Zainal Azhar Mohamed]
- 'PENJARA' 15 tahun dalam rumah -

Kg Alor Gandak, Tajar, ALOR SETAR - Mohamed Zahare Hamid (23) dilahir sihat namun takdirnya...demam panas menyebabkannya terencat akal pada umur setahun. Dirinya terpaksa di'penjara' di rumah sejak 15 tahun lalu. Dia adakalanya memberontak hingga membahayakan nyawanya sendiri. Risiko itu memaksa ibunya, Fatimah Othman (56) memenjarakan anaknya walau hati terasa cukup berat.

[Harian Metro, Isnin, 15 jun 2009, Oleh Ridzuan Ahmad]
- Kurung anak 15 tahun, Bukan kehendak hati IBU -

"Saya masih MENARUH HARAPAN agar penyakit anak saya dapat diubati dan ingin melihat dia gembira seperti rakan seusianya."(Puan Fatimah Othman, ibu tunggal)

Tabik TOIN! TOIN! TOIN! buat Puan Fatimah Othman..^_^..Kesabaranmu pasti ada hasilnya di zaman AKHIRAT kelak. Sungguh...Allah bersama orang-orang yang sabar. Usah putus asa dengan rahmat Allah. InsyaAllah..HARAPAN yang kau TARUHKAN itu bukan suatu yang percuma. Bertuah Mohamed Zahare kerana punya ibu yang berjiwa besar sepertimu. Beruntung juga kamu kerana berada dalam "PENJARA KASIH SAYANG IBUMU"..^_^

********************************************************
KISAH KETIGA:

[KOSMO!, Isnin, 15 Jun 2009, Oleh Samsul Bahari Mohamed]

- Peluk, cium ibu sebelum lemas -

KOTA BHARU - "Pelukan & ciuman terakhir anak saya akan tetap dikenang sepanjang hayat". Rintihan Romoh Jusuh, 51, ibu kepada adik Mohd. Faizal Ariffin yg lemas ketika mandi di Sg Semerak, Pasir Puteh pd 3.30 petang (13 Jun).

Takziah buat Pn Romoh Jusuh sekeluarga. Mudah-mudahan anakmu Faizal tergolong dalam golongan anak-anak yang bermain di "Taman Permainan" yang letaknya di SYURGA ALLAH..amin..InsyaAllah...pelukan & ciuman yang terakhir itu...bukan yang "terakhir" sebenarnya. Semoga Allah ketemukan kalian di SyurgaNya kelak. Selamat menanti saat indah peluk cium anakmu itu.^_^

********************************************************
KISAH KEEMPAT (yang membuatkan aku kagum dengan insan bernama 'Ammar ini ^_^ ):

[Utusan Malaysia, 13 Jun 2009]
- SAYA REDHA PEMERGIAN 'AMMAR -

Taman Bertam Indah, KEPALA BATAS - "'Ammar ANAK SOLEH, baik budi pekerti dan TIDAK PERNAH MENYINGGUNG HATI. Saya REDHA pemergiannya...'Ammar anak yang ceria, senang bergaul, gemar membantu orang dan MENDENGAR KATA ibubapanya. Memang dia ANAK YANG BAIK. Kehilangannya amat dirasai"(Puan Siti Fatimah Ramli (46)@ IBU Muhammad 'Ammar Zulkifli, 21 yg maut dalam kemalangan jalan raya di Mesir Khamis lalu )

Subhanallah..."CEMBURU" menyelinap di jiwaku bila mana Allayarham Muhammad 'Ammar dinobatkan sebagai "ANAK SOLEH". Satu pengiktirafan yang sangat diidamkan oleh sesiapa saja yang sedar "DUNIA HANYA SEMENTARA!". Apa lagi yang ingin dibanggakan dengan anak-anak yang bergelar JUARA "Alam Fantasi".. JUARA "Tak Lupa Lirik"...JUARA "kiki la la"...JUARA "Buat Lawak"...atau apa saja JUARA moden masa kini. Akhirnya tiap dari kita...akan pergi jua. Sama ada sebagai anak yg diREDHAi ibubapanya atau anak yang di"REDHA"i peminat-peminatnya.

********************************************************
DAN YANG TERAKHIR..Kisah yang berlaku pd zaman Rasulullah s.a.w.

Suatu ketika..sedang Rasulullah s.a.w. bertawaf, Baginda bertemu dengan pemuda. Bahu pemuda itu MELECET! Seusai tawaf..terjadilah dialog antara Rasulullah s.a.w. dan pemuda itu:

Rasulullah s.a.w: Kenapa bahumu itu?
Pemuda: Ya Rasulullah! Saya dari Yaman..punya seorang IBU yg sudah UZUR. Saya sangat mencintainya dan tak pernah melepaskannya kecuali BUANG HAJAT, SOLAT @ BEREHAT. Selain itu..selalu mendukungnya di bahu. Ya Rasulullah! Apakah saya sudah termasuk ke dalam orang yang sudah BERBAKTI kepada IBUbapa?
Rasulullah s.a.w: (Sambil memeluk pemuda itu)...SUNGGUH ALLAH REDHA KEPADAMU, KAMU ANAK SOLEH, ANAK YG BERBAKTI. TETAPI KETAHUILAH, KAMU TIDAK AKAN MAMPU MEMBALAS CINTA ORANG TUAMU.

...dalam kisah yang lain...seseorang bertanyakan Rasulullah s.a.w - "Siapakah yang perlu kami utamakan selepas ALLAH dan RasulNya?". Jawab Baginda s.a.w - "IBUmu". Dia bertanya lagi - "Selepas itu?". Jawapan yang sama.."IBUmu". Masih tak berpuas hati..lalu bertanya lagi - "Selepas itu?". Terus Baginda s.a.w merungkai persoalan itu.."IBUmu..kemudian bapamu"

IBU...IBU...IBU...dan..AYAH.

Subhanallah..kita sering dikisahkan dengan hadis-hadis berkait hubungan ibu dan anak tapi mungkin kerana TEGAL dirasa BIASA.."yang berBISA pun kita sudah ALAH.."..senang utk menyatakan hasrat menjadi anak yang SOLEH tapi..hakikatnya..ia tak seMUDAH A, B, C!..Cuma jika pergantungan kita hanya pada Allah..dengan niat yang ikhlas..insyaAllah..jalan menjadi ANAK SOLEH itu sangat mudah! ^_^

********************************************************
...Bismillahirrahmanirrahim...
Ya Allah...hambaMu ini datang kepadaMu.
Ya Allah..Maha Pengasih..Maha Penyayang...
Ampunkan dosa-dosa kami..juga dosa kedua IBU,IBU,IBU dan BAPA kami...
Kau kasihilah mereka sebagaimana mereka kasih akan kami sedari kecil..
Didiklah hati kami untuk kembali padamu..
Didiklah diri kami untuk kembali padamu sebagai ANAK YANG SOLEH wa MUSLEH..
Milikmu segala hidayah...
Dengan segala namaMu yang agung..Ya RABB..
Kurniakanlah hidayahMu buat diri kami, keluarga dan sesiapa sahaja yang berada di sekeliling kami..
Jangan Kau tarik hidayah yang telah Kau berikan kpd kami..
Bimbinglah kami semuanya untuk menuju SYURGA FIRDAUS MU..Ya Allah..
Hanya Engkau sebaik-baik tempat mengadu dan memohon..makbulkanlah doa kami Ya Allah..



P/S: Buat ibuku yang sangat kucinta dan kusayang...SELAMAT HARI LAHIR MAK..^_^..mudah-mudahan Kau beroleh umur yang berkat, diberi kesihatan secukupnya..dan sentiasa dikasihi dan diredhai Allah sampai ke Syurga..Maafkan dosa-dosa kami sejak kami dilahirkan..Doakan anak-anakmu agar jadi insan yan SOLEH wa MUSLEH..selamat DUNIA AKHIRAT..Amin..

21 Jamadilakhir 1430H

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

2 ulasan:

azie berkata...

wa..alhamdulillah..syukur..ku masih punyai ibu yang SANGAT2 ku sayangi..ihi..love u mom!!! mmmmuuuaahhh..ihi..best la zati penulisan ko...kagum..kagum..ihi..teruskan tau..(^^,)

zati_nadia berkata...

Syukur..Syukur..Syukur hanya buat Yg Empunya idea..KEKAGUMAN terserah HANYA BUAT-NYA..Alhamdulillah..hanya DIA sumber SEGALA IDEA..^_^..Tanpa izin-Nya..I'm NOTHING..

(^_^)..zira..I LUV MY MOM n UR MOM too..ihi..Jom sesama kita SEMARAKKAN CINTA BONDA slps CINTA ALLAH & RASULNYA..

p/s: Huhu..entri yg ni buatkan zati sebak n x sngja nk nangis tau..nak sgt jd anak soleh..tapi diri ni byk singgungkan hati mak ayah..huhu..benornye nak tulis segan sebab rasa diri ni cam tersangat la x layaknya,,,tp positif fikirnya...mudah2an entri ni akan ingatkan zati bila zati lupa..insyaAllah..^_^..zati pun suka baca entri zira tau..hihi..kelakor..paling x lupa..."ABUGIT" tu..^_^...