Sabtu, 13 Jun 2009

[ S.A.A.T A.J.A.L ]

Bismillahirrahmanirrahim...

Hanya kepada Allah...manusia kembali...

"Tiap2 yg bernyawa itu akan merasa KEMATIAN, kemudian kpd Kami kamu sekalian dikembalikan". (29.AL-'ANKABUT: 57)

10 Jun - Mohamad Shukery Hashim (55)meninggal dunia disebabkan barah pankreas di HUKM antara jam 1.15 - 1.45pm (Bernama).
12 Jun - 2 beradik (Mohd Shahril Mat Zaman, 30 dan kakaknya, Nor Azaliah Mat Zaman, 31) maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer 113, Jalan Ipoh-Kota Bharu, Bukit Megat Terawis, Gerik pada awal pagi(Sinar Harian).
12 Jun - Ketua kampung (D Kolandasamy, 47) mati ditembak 3 penjenayah di Kg Kuala Garing, Rawang kira-kira jam 8.20am(Sinar Harian).
12 Jun - Muhammad Amar Zulkifli (Penuntut tahun 3 perubatan di Universiti Kaherah) meninggal dunia kemalangan jalan raya di Mesir selepas Maghrib (waktu Mesir) (Sinar Harian).
12 Jun - 3 dihukum gantung sampai mati setelah didapati bersalah mengedar kanabis (Sinar Harian).
12 Jun - Ketua Barisan Sunni di Parlimen Iraq, Harith al-Ubaidi maut ditembak ketika meninggalkan Masjid al-Shawaf di Barat Baghdad selepas solat Jumaat (Sinar Harian).
12 Jun - Sekurang-kurangnya 2 org terbunuh dlm 2 letupan di Pakistan. Salah seorangnya ialah ulama terkenal, Maulana Sarfraz Naeemi (Sinar Harian).
13 Jun - Sami Buddha (Phra Sombat Sriwusan, 59) maut di selatan Thailand ditembak kumpulan bersenjata tidak dikenali di Yala, Bangkok pada 6.15am (Sinar Harian).

Inilah antara rentetan detik-detik kematian yg berlaku antara 10 - 13 Jun ini. Pastinya..peristiwa2 kematian tersebut jauh berbeza jika mahu dinisbahkan dengan jumlah kematian di seluruh dunia..di seluruh pelusuk bumi Allah ini. Hanya Dia yang Maha Tahu..

11 Jun 2009 @ 9pm

Pada saat ini..aku dan keluarga bertolak pulang ke Gerik dari Sri Kembangan selepas menziarahi saudara. Pada masa yang sama...2 beradik bertolak pulang dari Shah Alam juga menuju ke Gerik. Destinasi kami sama atas tujuan yang berbeza. Perjalanan pulang lancar sehinggalah tiba di Kilometer 113, Jalan Ipoh-Kota Bharu sekitar Lawin. Kenderaan beratur panjang dek sekatan jalan akibat kemalangan yg berlaku. Tidak pasti waktu yang tepat tapi apa yang pasti..tika itu jam sekitar 1 pagi (12 Jun). Kepenatan kerana seharian menguruskan hal ehwal duniaku dan menziarahi saudara mara di sekitar KL membuatkan aku terlena. Selepas hampir 1 jam perjalanan pulang tertunggak..pihak polis membuka jalan utk laluan kenderaan. Ketika melalui kawasan kemalangan, aku jadi kaget melihat keadaan kereta Proton Perdana yang remuk! sangat mengerikan...tak dapat nak dibayangkan bagaimana keadaan mangsa. Kecut perutku..gerun..pelbagai rasa bermain di benakku. Saat aku terlena tadi...malaikat maut telah mencabut 2 nyawa dr jasadnya! Innalillahiwainnailahiroji'un...sesungguhnya...DESTINASI AKHIR KITA memang SAMA..itulah DESTINASI AKHIRAT!

Sungguh! Mati itu Benar!! Kita saja yang sering menafikannya..sememangnya bukan penafian pada kata-kata dan tulisan tetapi pada tingkah laku kita.

Sakaratul Maut...setiap daripada kita akan hadapinya ketika ajal tiba. Kata ulama'..KEMATIAN itu akan...

MERENDAHKAN ORANG2 YG JAHAT
MENUNDUKKAN ORANG2 YG BERMAKSIAT
MENAKUTKAN ORANG2 YG SOMBONG
MEMISKINKAN ORANG2 YG KAYA
MENGECILKAN ORANG2 YG BESAR

Ada sebuah cerita dari Aisya Humairaa' r.a.:

..ketika sedang sakarat, Rasulullah s.a.w. celupkan tangan ke dalam bekas berisi air minum dan rendamkan tangan di situ lalu mengusap tangannya yg basah itu kemuka baginda dan berkata: "TIADA TUHAN SELAIN ALLAH. SESUNGGUHNYA SETIAP KEMATIAN ITU ADA SAKARATNYA".

(Hadith riwayat al-Bukhari)

Saat ajal sememangnya satu misteri yang tidak akan terbongkar oleh sesiapapun jua. Ajal tidak akan mengucap salam kepada kita. Ia datang tanpa diduga...sama ada saat kufur atau beriman..saat muda remaja atau tua..saat gembira atau sedih..semuanya sudah tercatat sebagai takdir kematian kita. Cuma peluang yang kita ada hanyalah saat ini...

'Dunia ini hanya 3 SAAT. 1 SAAT telah LEWAT, 1 SAAT engkau SEDANG ALAMI dan 1 SAAT lagi engkau TIDAK TAHU apakah engkau boleh sampai atau tidak. Oleh itu, sebenarnya yang engkau miliki hanya 1 SAAT SAHAJA! Kerana MAUT ITU DATANG DR SAAT KE SAAT' (Abu Dzar al-Ghifari r.a.)

Memang susah untuk kita "maintain" dalam memotivasikan diri dengan KEMATIAN. Sering kita dengar..MOTIVASI TERBAIK UNTUK DIRI IALAH "INGAT" MATI! Wahai diri dan saudaraku...sama-sama kita ber"INGAT" dengan sebenar-benar "INGAT". Benarlah..jalan itu SUSAH tapi ada KEINDAHAN.

"Carilah HATImu dr 3 tempat. Temui HATImu..
...sewaktu BANGUN MEMBACA AL-QURAN..
tetapi jika tidak kau temui, carilah HATImu..
...ketika MENGERJAKAN SOLAT..
Jika kau tidak temui juga, kau carilah HATImu..
...ketika DUDUK TAFAKUR MENGINGATI MATI..
Jika kau tidak temui juga, maka berdo'alah kpd Allah...
PINTA HATI YG BARU! kerana hakikatnya pada ketika itu KAU TIDAK MEMPUNYAI HATI!"
(IMAM GHAZALI)

Al-Fatihah buat semua umat Islam yang telah dijemput ILAHI..moga JEMPUTAN ALLAH itu penuh dengan limpah REDHANYA. Buat kita yang akan menyusul...sediakan diri..ISTIQAMAH dengan yang MAKRUF! Jangan mudah mengalah dengan KESUSAHAN yang kita rasa ketika mahu beramal. PUTUS ASA dengan rahmat Allah...mudah-mudahan dibuang jauh2. Jom sama-sama kita perbaharui taubat kita...Saudara-saudaraku yang dikasih Allah...diri kita memang banyak melakukan dosa. Nafsu yang dianggap musuh sering kita jadikan teman karib. Hanya kerana Allah Maha PENGAMPUN...insyaAllah...taubat kita diterima oleh-NYA.

Nikmat NYAWA ini jangan kita persiakan. Dunia ini ibarat air laut..lagi diminum..makin haus jadinya. Antara CINTA DUNIA vs CINTA AKHIRAT..hanya CINTA ALLAH yang kita tunggu...yang kita harap. Dunia ini umpama baja yang akan tentukan bagaimana hidup kita di akhirat ini.

Ya Allahu biha (2x)(Ya Allah dgn kalimah syahadah)
Ya Allahu bihusnilkhootimah(Ya Allah matikanlah kami dgn kesudahan yg baik)

"Ya Allah...tolonglah aku dari susahnya kematian dan sakaratulmaut."

p/s: Buat Syeikh Fathi Yakan...mudah-mudahan Allah s.w.t. merahmati beliau yang kini kritikal di Hospital Amal Islami Lubnan, Beirut. Sama-sama kita doakan kesejahteraan DA'IE yang kita sayangi ini..

20 Jamadilakhir 1430H

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

3 ulasan:

zati_nadia berkata...

Assalamualaikum...up date info..

Al-Fatihah buat Syeikh Ustaz Fathi Yakan. Beliau tlh meninggal dunia pada jam 10 pm (waktu di Beirut) -June 13 di Hospital Toroblus, Beirut.

Wassalam..

Unknown berkata...

dariNya kita datang, kepadaNya kita kembali...

zati_nadia berkata...

Yup!!tepat sekali umi a.k.a cik naDDy..^_^..mudah2an kita kembali kepadaNya dgn penuh "KESUKSESAN"

Amin..(^^,)