Khamis, 20 Ogos 2009

SYOKNYA RAMADHAN!! ^_^

Bismillahirrahmanirrahim...

Kuliah Maghrib-Isyak @ Masjid Jamek Gerik _ 11 Ogos 2009_21 Syaaban 1430H, 8.01PM

Al-Fatihah...

Alhamdulillah..kita diberi nikmat SIHAT yang buat kita mampu berada di sini. Manusia cari rezeki di dunia jangan sampai ke tahap pekerjaannya jadi haram! Buat bapa-bapa..mencari nafkah itu amanah yang wajib ditunaikan. Tapi, kelalaian dalam meneguhkan solat buatkan nafkah yang diperoleh itu hilang barakah. Kerja jadi sia2 jika solatpun terabai. Sikitpun tiada keberkatannya walau secara zahirnya kita lihat kerjaya itu HALAL secara terang-terangan! Usah kita jadi hamba kepada rezeki yang Allah beri hingga abaikan amal ibadat yang patutnya kita berkobar-kobar mahu laksanakan. Dunia yang dipinjam Allah ini hakikatnya tidak boleh diseimbangkan dengan akhirat. Dunia akhirat bukan 50-50..tapi selayaknya..akhirat dilebihkan berbanding dunia. Barulah semuanya mengikut apa yang Islam gariskan.


Gembira menjelang Ramadhan. Berbagai-bagai niat yang baik dipasang sebelum Ramadhan tiba. Niatnya mahu khatam al-Quran, mahu tahajud, mahu konsisten tarawihnya tiap2 malam etc. Tahniah buat insan yang rasa GEMBIRA untuk menerima kehadiran "THE MOST SPECIAL MONTH", Ramadhan al-Mubarak. Benar.. NIAT ORANG MUKMIN ITU LEBIH BAIK DARI APA YANG DIPERBUATNYA..dan ingat selalu...niat tak menghalalkan metodnya..caranya.

Kita datang ke majlis ilmu ini juga bergantung atas niatnya. Saat melangkah ke ruang masjid..niat kita boleh jadi macam2..sekadar mengutip ilmu Allah yang pastinya tidak akan habis..mahu sebarkannya kah? Jika mahu disebar...hati2 dengan niatnya! Bimbang jika rasa ingin berkongsi itu hanya bertujuan untuk buat orang lain takjub atas diri yang menyebar atau si penyebar benar2 ikhlas mahu berkongsi ilmu Allah. Soal keikhlasan hati ini amat sulit tapi sudah semestinya..selepas kesulitan itu PASTI ada kemudahan..Jangan asbab sukarnya mahu dicapai tahap ikhlas ini..sewenang-wenangnya kita jadikan ia alasan untuk tidak beramal.

Ibu2..bapa2 sekalian, anak2 remaja kini perlu disuruh. Mereka jadi statik bila tiada aturan jadual. Aktiviti anak2 yg tinggal di asrama dikawal oleh jadual, jadi begitu jugalah di rumah. Jadual ni bukan bermakna kita mahu bentuk ikut skema kita sebaliknya ia sebagai alat utk bentuk diri anak2 jadi insan yang manfaatkan masa yang ada sepenuhnya. Paksaan untuk bertarawih mudah2an kelak membuahkan kerelaan.
Fadhilat Ramadhan
"Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur'an, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan2 mengenai petunjuk itu & pembeza (antara yang benar dan yang batil)..."[2.Al-Baqarah:185].

Sabda Nabi SAW maksudnya: "Apabila telah tiba Ramadhan, dibuka pintu2 syurga & ditutup segala pintu neraka & diikat segala syaitan."(Dari Abu Hurairah, H.R Imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad & Baihaqi)

8 pintu2 Syurga dibuka. Inilah tanda Maha Kasih Allah akan hamba-hambaNya yang taat melaksanakan perintahNya.

7 pintu2 Neraka ditutup. Yazid Arraqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:

Kata Jibril a.s kepada Nabi Muhammad SAW, "Api neraka itu ada 7 PINTU, tiap2 pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang lelaki & perempuan". Baginda lalu bertanya, "Apakah pintu2nya bagaikan pintu2 rumah kami?" Jibril menjawab, "TIDAK, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70 000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (iaitu lebih bawah, lebih panas). Wallahu'alam..

"Kelak Kami akan memanggil Malaikat Zabaniyah (penyeksa orang2 yang berdosa)"[96.Al-'Alaq:18]

Zabaniyah ialah Malaikat yang SANGAT SANGAT MENGGERUNKAN! Mungkin Malaikat ini tidak sepopular Malaikat Jibril dan Izrail. Ingat! Popular atau tidak, yang penting, ketaatan malaikat2 yang tidak berbelah bagi kepada Allah azzawajalla buatkan segala apa yang ditugaskan dilaksanakan dengan sangat sempurna. PERFECT! Malaikat Mikail pemimpin bagi Malaikat Zabaniyah.

Ketika peristiwa Isra' Mi'raj, Rasulullah saw dengan ditemani Malaikat Jibril a.s. melewati Sidratul Muntaha dan dipamerkan Syurga. Ini buatkan Rasulullah melangkah masuk ke Syurga. Allah juga mempamerkan Neraka dan sudah tentunya Nabi SAW tidak memasukinya sama sekali. Tibanya Rasulullah saw dan Jibril a.s. disambut dengan hormat oleh Malaikat Zabaniyah. Ia berdiri dan mengucap salam..dan senyumnya hanya "sedikittttt" je. Sebabnya, Malaikat Zabaniyah sangat garang. "Wajah"nya sikit pun tak "friendly". Ustaz menegaskan di sini..Malaikat Zabaniyah yang sudah tentunya taat kepada Allah pun memuliakan Nabi Muhammad SAW. Jadi, iktibarnya di sini...kita..sebagai "follower" Baginda..wajib memuliakannya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Setiap amalan anak Adam baginya, melainkan PUASA, maka ia untukKu & Aku akan membalasnya. ... maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pd hari Qiamat daripada bau kasturi" (Dari Abi Soleh Az-zayyat, dari Abu Hurairah, H.R Imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban & Baihaqi)

Sisi hati yang gelap sering membisikkan sesuatu yang menjauhkan diri kita dari Allah. Selain nafsu...Syaitan lah yang memberi sokongan padu ke arah kemungkaran. Musuh abadi kita ini akan ikut kita pada tiap tarikan dan hembusan nafas kita dan syaitan itu mampu memasuki aliran darah jasad kita.

Soalnya, mengapa masih ramai yang masih mengamalkan mungkar walau Syaitan di"ikat" pada bulan Ramadhan??

Huraiannya...

1. Yang diikat hanya SYAITAN2 YANG "BESAR2". Syaitan yang kecil2/ halus2 tak diikat.

2. Syaitan tidak diikat dalam makna kata sebenar tetapi Syaitan jadi lemah untuk merasuk orang2 yang berpuasa.

3. Syaitan tidak mampu menghasut orang mukmin yang sahih puasanya. PUASA SAHIH = Berpuasa bermula subuh hingga maghrib..tidak minum, tidak makan, tidak mengumpat, tidak mengadu domba. Selainnya..Syaitan masih mampu menghasut.

4. Syaitan diikat tetapi dalam diri masih ada nafsu amarah. Dalam jangka masa 11 bulan antara 2 Ramadhan, tabiat2 buruk buatkan diri sudah terbiasa melakukan mazmumah..mengumpat, tidak solat, pakaian ketat..etc. Bila yang buruk2 dah sebati dalam diri..hati kotor..jadi..susah nak sucikan kembali.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ayuh sahabat2..jom kita pupuk rasa "excited"..berkobar-kobar menyambut RAMADHAN.
  • Konsisten solat sunat Tarawih
  • Rapatkan jiwa dengan Al-Quran, khatam sedaya yang boleh.
  • Do'a dalam tiap ketika
  • Ikhlas hati berbakti kepada mak ayah
  • Mantapkan yang fardhu
  • Tingkatkan solat2 sunat (Taubat, Hajat, Tahajjud, Dhuha).
  • ..ringkasnya..perhebatkan amal yang makruf..abaikan segala yang mungkar!
((End---8.48PM))

Nasihat RAMADHAN [,, ^_^ ,,]..

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

2 ulasan:

myjaehee berkata...

awal2 igt nk wat kueh ry jer. aku la tuh.. huhuu
insaf2..
slmt mnyambut ramadan zati =)

zati_nadia berkata...

Hehe..xpe2..xde salahnya pon wat kueh raya. Bagus apa..hal2 raya pon kena prepare awal2..xdelah gelabah last minute. Moga2..di hujung2 ramadhan nanti..kita sungguh2 cari lailatulqadar..bukannya.. lailatul'queh raya'..hihi..^_^

p/s: buat kueh raya tue..pos2 la kat zati deh..;)