Rabu, 5 Ogos 2009

[[PADA SUATU MALAM...]]

5 Ogos 2009 ~ 15 Syaaban 1430H @8.07PM...

Bismillahirrahmanirrahim...

[Tazkirah oleh Ustaz Fahmi @ Masjid Jamek Gerik]

Alhamdulillah..syukur atas kesempatan dan kelapangan yang Allah s.w.t beri kepada kita pada malam penuh barakah ini.


Hadis Nabi s.a.w berkenaan malam Nisfu Syaaban:

"Allah melihat kepada makhluk-Nya pada MALAM NISFU (pertengahan) Sya’ban lalu mengampuni seluruh makhluk-Nya kecuali orang musyrik dan orang yang bertikai."

[Dikeluarkan oleh sejumlah Imam Ahli Hadis dan disahihkan oleh Syaikh Al-Albany dari seluruh jalannya (Silsilah Ahâdîts As-Shohîhah, no. 1144 dan risalah "Husnul Bayân fimâ Warada fi Lailah An-Nishf min Sya’bân" karya Masyhûr Hasan Salmân).]

Sebahagian muhadisun mengatakan hadis ini sahih dan sebahagian yang lain mengatakannya bertaraf hasan. Wallahu'alam...

Ustaz menghuraikan..pada malam NISFU SYAABAN ini, Allah 'muncul' dalam erti kata, Allah menurunkan malaikat untuk membawa rahmatNYA untuk sesiapa sahaja hambaNya yang menghidupkan malam ini. Jadi, setiap insan yang berDOA pasti dimakbulkan dan yang mengikrarkan taubat..pasti diAMPUNkan olehNya..insyaAllah..sememangnya Allah Maha Pengampun tidak mengira masa..^_^..Namun! Pasti syaratnya..JANGAN SYIRIK dan JANGAN BERBALAH SESAMA INSAN.

Wahai saudaraku yang masih punya oksigen! Walau berbagai percanggahan pendapat dalam menentukan taraf kesahihan hadis2 berkaitan Nisfu Syaaban..ingat selalu..hidayah Allah itu tiba tak mengira waktu. Mungkin saja malam ini bisa menjadikan prestasi iman kita jatuh menjunam dan berkemungkinan juga..malam ini punya berkatnya buat hamba-hamba Allah yang terpilih. Teruskan berdoa..dan kukuhkan diri dengan IQRA' dan tadabbur jantung hati Al-Quran..Yaasin. Mudah2an dengan muhasabah dan mujahadah yang ikhlas pada malam ini..akan lahir seorang insan yang semakin mantap taqwanya.


AYUH muslimin muslimat yang dikasih Allah..mari kita berdoa moga2 kita disimpangkan daripada segala musibah...dihindarkan dari makhluk bernama H1N1. Sebesar2 ombak tsunami..sekecil2 Virus Influenza A H1N1 yang hanya terlihat menerusi teleskop elektron..masing2 makhluk ciptaan Allah. Hanya kepadaNya tempat kita panjatkan doa, merayu rahmatNya, agar SUBUH ESOK, terbangunnya insan yang segar bugar dengan JIHAD melawan segala hembus goda hawa nafsu. Dipohon juga agar amal2 selama kita duduk, baring dan berdiri di muka bumi ini diterima oleh Allah s.w.t. JUGA!..alangkah indahnya bila segala amal yang diangkat kepada Allah saat jasad rohani kita berpuasa, berzikir dan asyik dengan alunan Al-Quran.:) Subhanallah..Alhamdulillah..Laailahaillallah...Tiada daya melainkan daya dan kekuatan Ilahi..Mudah2an kita semuanya tak sepi dari KASIH ALLAH..CINTA HAKIKI..dan SULUHAN REDHANYA..amin.


p/s: Malam Nisfu Syaaban ke..malam minggu ke...ape yang penting! Sentiasa perhebatkan malam2 yang Allah kurniakan buat kita..mana lah tau..mungkin MALAM INI MALAM TERAKHIR BUAT KITA..~_~..Dari DIA KITA DATANG..Hanya kepadaNYA kita AKAN KEMBALI..either we are WELL PREPARED OR NOT..detik mati PASTI TIBA!

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

Tiada ulasan: