Selasa, 28 Julai 2009

.:Amanah itu "Responsibility":.


Bismillahirrahmanirrahim...

[33.Al-Ahzab:72]
"Sesungguhnya Kami telah menawarkan AMANAT kepada LANGIT, BUMI dan GUNUNG2; tetapi semuanya enggan untuk memikul AMANAT itu dan mereka khuatir tidak akan melaksanakannya (berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan sangat bodoh,"

Sebagai pembuka..diceritakan kisah perbualan antara Rasulullah s.a.w dan seorang Arab Badwi tentang akhir zaman. Ditanyakan kepada Rasulullah al-Amin...Bila berlaku hari QIAMAT?. Berulang-ulang kali soalan ini diutarakan tapi tidak segera dijawab oleh Rasulullah s.a.w. Setelah berkali2 disoal, akhirnya Rasulullah berpaling ke arah Arab badwi lalu bertanya kembali soalan tersebut. Jawapan diberi...

"TANDA2 QIAMAT itu adalah bila AMANAH itu disia-siakan".

Masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberi oleh Rasulullah..lalu arab badwi itu bertanya lagi, "Bagaimana ia DISIA-SIAKAN?

Jawab Baginda s.a.w, "Apabila AMANAH atau SESUATU URUSAN dipertanggungjawabkan kepada ORANG YANG BUKAN AHLInya..tunggulah HARI QIAMAT ITU AKAN BERLAKU."

Wahai insan, AMANAH yang kita pikul bukan MAINAN. Kita mungkin saja tergolong antara 2 golongan. Yang amanah atau khianat. Bagaimana mahu digambarkan sifat AMANAH itu?


Sifat ini mampu melahirkan generasi yang berINTEGRITI. Lihat saja kisah hebat KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ. Cicit Saidina Umar Al-Khattab Amirulmukminin ini begelar pemerintah selama 2 tahun 5 bulan 5 hari dan selama itu..beliau melaksanakan tugasnya dengan PENUH AMANAH! Buktinya..ketika mana beliau memadamkan lilin apabila ingin membicarakan hal peribadi. Baginya, lilin itu merupakan HAK ALLAH DAN KAUM MUSLIMIN. Jadinya..ia wajar digunakan untuk hal-hal muslimin seluruhnya. Tidak pada hal2 selainnya. Subhanallah...sangat hebat pemimpin yang seorang ini..^_^..

Jauh sekali jika mahu dibandingkan dengan diri kita pada tika ini. Mahu atau tidak...setiap dari kita punya amanah yang wajib dipikul. Kertas2..pen2 yang kita guna...tanya kembali..dari mana sumbernya? Jangan menganggap ia remeh kerana kita akan ditanya tentang apa yg kita punyai selama di dunia ini.

Hak-hak Allah adalah amanah yang cukup berat. Ini termasuklah tidak mensyirikkan Allah s.w.t. Solat juga adalah hak Allah yang wajib ditunaikan. Tiada ertinya pengisytiharan cuti umum ketika mana isra' mikraj seandainya masih ada segolongan umat yang mengaku diri Islam tetapi dalam masa yang sama meninggalkan solat. Begitu juga.."tak de maknenyer" cuti Nuzul Qur'an andai manusia makin jauh dari penghayatan Al-Qur'an itu sendiri.

Bagi yang prihatin, sedar atau tidak..situasi SOLAT umat Islam kini amat menggerunkan! Menurut apa yang dikisahkan oleh ustaz, sepasang remaja ditahan berkhalwat. Yang perempuannya baru berumur 17 tahun dan masih bergelar pelajar. Bila ditanya tentang solatnya...jawapannya.."Tak solat! Sejak setahun yang lalu..SAYA TAK SOLAT!". Jawapan si lelaki pula.."SAYA TAK SOLAT..tapi SAYA NGAJI USTAZ."..Ya Allah..mudah-mudahan adik2 ini segera bertaubat. Solat TIANG AGAMA. Makna kata..siapa yang tinggalkan solat..dia meruntuhkan agama. "NGAJI" is NOTHING WITHOUT SOLAT!

Dalam kes lain, dengan masalah yang sama..remaja perempuan berumur 23 tahun mengaku tidak solat sejak menamatkan zaman persekolahannya (17 tahun). Ertinya..5 TAHUN TIDAK SOLAT. Yang lelaki pula hanya solat Maghrib..semata-mata untuk mengaburi mata ibubapanya. Katanya, selagi tak solat Maghrib..tak boleeh keluar. Sekurang-kurangnya, bila mak ayah tanya "nak keluar memalam ni dah solat ke?". So, mudahla nak menjawabnya.."SUDAH". Lazimnya juga..ramai lelaki tergolong dalam geng2 solat jumaat yang "setia" tapi malangnya "curang" pada SOLAT 5 WAKTU YANG WAJIB!

Melihat kondisi ini..soal yang patut ditanya pada diri kita, "MANA PERGINYA PENGHAYATAN SOLAT UMAT KINI??!!" Fokus yang serius memang selayaknya diberi kepada SOLAT kita. SOLAT yang PERFECT mampu pelihara diri dari kemungkaran yang menakutkan.


Nikmat pancaindera, harta yang banyak atau sikit, anak-anak dan segala perhiasan dunia yang kita ada tiada nilainya jika amanah tidak diurus berlandaskan apa yang ALLAH mahu. Patutnya segala NIKMAT yang Allah beri ini membaguskan amal kita. Moga akhirnya nanti kita bertemuNya dalam keadaan penuh amal yang IKHLAS.

Semua tahu arak bukan? MEMABUKKAN dan tentunya mendatangkan mudarat bukan sahaja kepada peminumnya bahkan juga individu lain. Ada seorang perempuan...dikenakan hukuman maksima..didenda RM 5 ribu dan 6 kali sebatan kerana minum arak. Itu pun masih dipertikaikan oleh segolongan individu lain sedangkan yang dijatuhkan hukuman itu sedia menerimanya dan mengaku kesalahannya seterusnya bertaubat dari dosanya itu.

Si remaja perempuan berpakaian sekolah tapi tak pegi sekolah..sebaliknya, melencong..buat maksiat..pasangannya juga seangkatan jugak..pun tak pegi sekolah. Akhirnya berlaku "keterlanjuran". Yang meralatkan..keterlanjurannya dengan pasangannya buat masa itu buat pertama kalinya..tapi dengan yang lain2..berkali2!Ditanya tentang kawan2 sekolahnya yang lain..katanya.."ramai je yang macam saya..". Ustaz kata...dalam 3 HARI saja..berlaku 4 KES berkaitan ZINA! Astaghfirullahal'azim...pesta ZINA berleluasa! Mana letaknya rasa gerun kita? Sering kita tertipu dengan nikmat keamanan yang kita ada. Mana mungkin kita rasa AMAN sedang di luar sana masih berlambak mungkar yang belum di"nahi"kan. ITU AMANAH TIAP KITA. Kita akan ditanya..apa yang kita buat utk menentangnya? Jawapannya..sendiri mau ingat la..Konklusinya..KEHORMATAN itu juga AMANAH yang wajib dipelihara dari digoda HAWA NAFSU dan SYAITAN LAKNATULLAH.

Bila diri AMANAH dengan tanggungjawab yang diberi, nescaya diri menjadi tempat kepercayaan insan lain. Diri akan mendapat tempat yang tinggi di sisi Allah juga manusia..insyaAllah..^_^..Mari sama2 kita pupuk diri masing2 dengan IMAN kerana hanya yang beriman ringan tulang untuk laksanakan AMANAH Allah s.w.t. Ingat! Natijah amanah itu pastinya KEMENANGAN dan khianat itu akhirnya KEGAGALAN. KEMENANGAN di sisi manusia itu berbeza-beza dan hakikat KEMENANGAN YANG AGUNG dan SEBENAR-BENARNYA hanya bila mana kelak kita tergolong dalam golongan ahli2 syurga. Beruntunglah bagi sesiapa sahaja yang usaha sedaya mungkin walau dengan apa cara semata2 mahu menggapai REDHA ALLAH S.W.T.


JEMARI patut dituding buat diri masing2. Sama ada kita ini
pemimpin buat masyarakat, jiran tetangga, keluarga, bahkan walau kita hanya memimpin diri sendiri sekalipun..kita punya kesalahan atas tiap maksiat yang berlaku di dunia ini. Tanggungjawab ini letaknya pada tiap umat yang bergelar KHALIFAH di muka bumi ini. itu yang tercatat dalam KITAB AGUNG AL-QURAN. Bila terasa diri ini berimankan AL-QURAN, pasti amanah yang dipikul di sebalik gelaran KHALIFAH ini akan dilaksanakan sedaya mungkin.

p/s: Sebut2 selalu nama Allah..mudah2an tiap apa yang kita lakukan akhirnya bermatlamatkan DIA YANG ESA..^_^..amin.

[Kuliah MAGHRIB-ISYAK @ Masjid Jamek Gerik_Ustaz Muhammad Khairul Basri b Osman]
27 Julai 2009 @ 5 Syaaban 1430H ^ 8.13PM

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

2 ulasan:

E berkata...

Assalamualaikum...
mohon copy article nie.
thanks...


Rgds,
aiman

zati_nadia berkata...

@E/aiman

Wasalamualaikum wbt.
Ya..silakan saja..^_^
welcomezz
[mohon baiki mana yg kurang..]