Selasa, 7 Julai 2009

:KONGSI III: ['ABDULLAH IBN SALAM]

Bismillahirrahmanirrahim...


"Katakanlah, "Terangkanlah kepadaku, bagaimana pendapatmu jika sebenarnya (AL-QUR'AN) ini datang dari Allah, dan kamu mengingkarinya, padahal ada SEORANG SAKSI DARI BANI ISRAEL yang mengakui (kebenaran) yang serupa dengan (yang disebut dalam) Al-Qur'an lalu dia beriman; kamu menyombongkan diri. Sungguh, Allah tidak memberi petunjuk kepada orang2 YANG ZALIM". [46.Al-Ahqaf:10]

SEORANG SAKSI DARI BANI ISRAEL ialah 'Abdullah ibn Salam, seorang pendeta Yahudi di Yathrib a.k.a Madinah. Beliau terkenal dalam kalangan masyarakat kota Yathrib kerana datang dari keluarga ahli kitab. Ini menyebabkan 'Abdullah dihormati oleh seluruh penduduk kota.

'Abdullah ibn Salam banyak memanfaatkan masanya dengan mendalami kitab Taurat. Beliau amat terkesan dengan kandungan Taurat yang menceritakan tentang kedatangan utusan terakhir yang akan melengkapkan ajaran2 nabi-nabi terdahulu. Sebaik sahaja mendengar berita tentang kemunculan Rasulullah s.a.w, semangatnya yang berkobar-kobar terpancar melalui kata-katanya:

"Bila aku mendengar tentang kewujudan rasul Allah, aku tertanya-tanya tentang namanya, keturunannya, perwatakannya, masanya, tempatnya dan aku mula membandingkan maklumat2 ini dengan apa yang terkandung dalam kitab kami (Taurat). Bermula dengan pertanyaan2ku ini, aku akui kebenaran tentang kerasulannya dan misi yang dibawa. Walaubagaimanapun, aku merahsiakan keyakinanku dari kaumku (yahudi)".


'Abdullah menyatakan keimanannya kepada Nabi Muhammad saw setelah pasti bahawa antara isi Al-Qur'an ada yang sesuai dengan Taurat , merangkumi ajaran TAUHID, JANJI dan ANCAMAN, KERASULAN NABI MUHAMMAD SAW, adanya KEHIDUPAN AKHIRAT dan sebagainya.

Setelah 'Abdullah ibn Salam mengisytiharkan keislamannya pada kaumnya..beliau terus dituduh sebagai seorang PENDUSTA sedangkan sebelumnya beliau cukup dihormati dengan kafaqihannya tentang isi Taurat. Itulah dia kaum Yahudi, cukup terkenal dengan bangsa yang zalim. Isi Quran yang Allah turunkan..semua diingkari. Walau diberi keterangan dan ditunjukkan seorang SAKSI dalam kalangan mereka..namun, masih enggan percaya kerana kesombongan, rasa angkuh dengan bangsa sendiri yang dianggap lebih mulia. Degil mereka dalam kekufuran..yang akhirnya menjahanamkan diri sendiri.

Hidayah Allah tidak akan masuk dalam diri yang zalim..yang bertuhankan hawa nafsu. Bila tiada hidayah..diri lalai, lalai, terus lalai..hingga saat ajalnya..mati pun tiada indahnya.

Jika mahu mengikut jejak langkah ahli Syurga..'Abdullah ibn Salam antara contoh ikutan. Beliaulah muslim pertama yang dijanjikan Syurga ketika masih bernyawa.

Ketika sedang duduk2 bersama para sahabat, Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya):

"Adakah kamu ingin melihat insan yang berjalan atas muka bumi dan aku juga melihat dia berjalan di syurga?"

Sahabat2 hanya berdiam..ternanti2 jawapan Rasulullah s.a.w juga dengan harapan nama mereka disebut oleh baginda.

"Itulah dia orangnya", kata baginda sambil menunjuk ke satu arah. Dari kejauhan...sahabat2 melihat..itulah dia, 'ABDULLAH IBN SALAM.


"Scan" kembali diri kita. "Concentrate" dengan iman yang masih ada. "Say sorry" atas tiap khilaf yang telah, sedang atau akan kita lakukan sama ada sedar atau tidak.

"Sungguh, (AL-QUR'AN) itu benar2 FIRMAN PEMISAH (antara yang HAQ dan BATIL)"[86.At-Tariq:13]

"Dan mereka akan dibawa ke hadapan Tuhanmu dengan berbaris. (Allah berfirman), "Sesungguhnya kamu datang kepada Kami, sebagaimana Kami menciptakan kamu pada pertama kali; bahkan kamu menganggap bahawa Kami tidak akan menetapkan bagi kamu waktu (berbangkit untuk memenuhi) perjanjian."[18.Al-Kahf:48]

Inilah gambaran yang Allah berikan buat peringatan untuk hamba2Nya tentang bagaimana berlakunya perbicaraan di akhirat kelak. Pada ketika itu..terpacaklah kita sendirian ..tiada yang dapat tolong melainkan amal kita selama hidup di dunia ini. Allah s.w.t akan "londeh"kan setiap apa yang ada pada diri kita [hm...dahsyat gak terma ustaz Fadhil nie..], sejurus itu..tiap2 satunya akan ditanya. Duit yang kita dapat...dari mana sumbernya? Walau "seposen yang karat" pun akan ditanya sumbernya. Jangan diharap bicaranya sebentar! Selama mana bicara mahkamah di dunia ini..takkan terbanding dengan tempoh bicara di "SANA" nanti.

"Dan syaitan berkata ketika perkara (hisab) telah diselesaikan, "Sesungguhnya ALLAH TELAH MENJANJIKAN KEPADAMU JANJI YG BENAR, dan "aku" pun telah menjanjikan kepadamu tetapi "aku" menyalahinya. Tidak ada kekuasaan bagi"ku" terhadapmu, melainkan (sekadar) "aku" menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruan"ku", oleh sebab itu janganlah kamu mencerca "aku", tetapi cercalah dirimu sendiri. "Aku" tidak dapat menolongmu, dan kamu pun tidak dapat menolong"ku". Sesungguhnya "aku" tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan "aku" (dengan Allah) sejak dahulu".Sungguh, orang yang zalim akan mendapat SEKSAAN YANG PEDIH.[14.Ibrahim:22]

Kata pak ustaz...syaitan disini termasuk juga manusia yang bercirikan syaitan..sama ada pemimpin
atau sesiapa sahaja yang membelakangi keterangan ayat2 Allah. Tampilnya syaitan setelah kita dihisab bukan untuk memberi pertolongan sebaliknya hanya ingin berlepas diri dari tiap godaannya. Janji Allah itu BENAR! Tapi kita sering memungkirinya...Janji "syaitan" itu BATIL! Tapi kita sering menunaikannya.

Ingatlah..setelah amal kita dihitung, tiada kuasa si "aku" untuk selamatkan kita, bukan si "aku" yang dipersalahkan atau dicerca..[walau sememangnya "aku" turut bersalah].

Tanya diri kita yang kerdil ini...di akhirat nanti, adakah kita akan berduyun-duyun ke SYURGA! atau NERAKA! REFLEKSI diri..KOREKSI diri ikut acuan Al-QURAn..kalau kita berada pada jalanNya yang benar, konsisten dengan amal yang baik..Alhamdulillah..mudah2an..ALLAH REDHA..^_^..

Wassalam..

p/s: Alhamdulillah...selesai sudah perkongsian kuliah maghrib-'isyak ustaz Fadhil buat kali ini..^_^..moga sama2 beroleh manfaat amal..

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

Tiada ulasan: