Ahad, 13 Jun 2010

Sharing Moment: LifeLine4Gaza (LL4G)

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah..hanya dengan izinnya, dipanjangkan perkongsian pengalaman sepanjang misi konvoi bantuan keamanan, Life Line For Gaza (LL4G) : Break The Seige oleh Saudara Noorazman Mohd Samsudin (Ketua Relawan Malaysia Misi LL4G).

Lokasi: Masjid Sultan Ismail Petra, Kubang Kerian, Kelantan Darul Naim.

Tarikh: 13 Jun 2010 ~ 1 Rejab 1431H

Masa: Selepas Maghrib

  • Sebelum misi menghantar bantuan melalui jalan laut (LL4G), telah ada usaha2 menghantar bantuan kepada rakyat Palestin melalui jalan darat. Misi Lifeline yang sebenarnya adalah melalui jalan darat dari London menuju Gaza melalui Rafah (Sempadan Selatan Gaza). Sebanyak lebih kurang 158 buah kenderaan terlibat. Walaupun mendapat halangan dari pihak Mesir, akhirnya, bantuan berjaya memasuki Gaza.
  • Perjuangan sebenar pemuda Islam ada pada pemuda-pemuda di Gaza. Mereka berani menentang tentera Zionis yang punya senjata yang lengkap. Tiada seorangpun yang menjadi pengemis jalanan. Jiwa dan jasad mereka bersih dari perkara yang sia-sia. Mereka bersih dari pergaulan bebas, merempit, dadah dan segala macam penyakit sosial kebanyakan remaja kita. Mereka hafaz Quran..Quran sentiasa ada dalam diri mereka. Adalah suatu keaiban yang besar jika dalam satu keluarga yang punya pemuda tetapi tidak hafaz Quran.
  • Tanggal 6 Januari 2010, pertubuhan2 bukan kerajan (NGO) bersepakat untuk menganjurkan misi bantuan yang lebih besar melalui jalan laut yang dinamakan sebagai Life Line for Gaza (LL4G). Pintu masuk ke Gaza melalui jalan laut selebar 40km berbanding pintu masuk jalan darat melalui Rafah yang hanya selebar 20m.
  • Mengikut perancangan, Mavi Marmara akan berlabuh di sempadan Gaza (~20 batu nautika dari Gaza) dan sekiranya pihak Israel tidak membenarkan bantuan memasuki Gaza, kapal akan tetap berada di situ dan menunggu kapal2 bantuan lain termasuklahRachel Corrie bagi memberi tekanan buat Israel agar bantuan kemanusiaan dapat disalurkan kepada rakyat Palestin. Bekalan makanan untuk 1 bulan bagi peserta2 misi juga dibawa sebagai persediaan untuk ber"kampung" di atas kapal jika pihak Israel tidak membenarkan bantuan memasuki Gaza secara aman. Namun, segala perancangan ini musnah apabila Israel melancarkan seangan pada jarak 74 batu nautika dari garis sempadan sebenar.
  • Seorang syeikh tarekat ditanya mengapa beliau menyertai misi keamanan ini? Jawabnya .. "Daripada aku hanya diam berzikir dan beribadah sendirian..biarlah aku turut sama berjuang dalam misi ini". Islam bukan sekadar berkaitan ibadah ritual tetapi mencakupi seluruh sistem kehidupan.
  • Sukarelawan dari kira2 50 negara yang menyertai misi keamanan ini termasuklah bayi seawal usia 2 bulan setengah dan warga emas berusia 83 tahun. 60-70 @ 70-80 orang terdiri daripada kanak-kanak dan wanita. Ini jelas membuktikan tiada langsung unsur2 keganasan dalam misi ini sebagaimana yang diputarbelitkan oleh media Israel.
  • Kapal Mavi Marmara bertolak dari pelabuhan Turki, Antalya pada 28 Mei 2010. Kapal kargo Rachel Corrie yang membawa bantuan ke Gaza sepatutnya berlabuh bersama Mavi Marmara dalam konvoi Flotila Pembebasan (Freedom Flotilla).
  • 2 buah kapal Perdana Global Peace Organization (PGPO), "Challenger 1" dan "Challenger 2" milik Tun Dr. Mahathir dipercayai disabotaj (enjin rosak, air memasuki kapal dan bertakung menyebabkan kapal boleh ditenggelami air). Bantuan diberikan kepada penumpang2 kapal2 tersebut dengan membenarkan 16 penumpang kapal menaiki Mavi Marmara. Antaranya, terdapat seorang warganegara Malaysia (tidak berdaftar dalam misi ini). Ini menjadikan relawan Malaysia yang asalnya seramai 11 orang dalam kapal Mavi Marmara bertambah menjadi 12 orang.
  • Relawan2 dalam kapal Mavi Marmara menunaikan solat jamak qasar Maghrib-Isyak berjemaah. Itulah solat paling manis dirasakan oleh mereka. Seolah-olahnya itulah solat yang terakhir buat mereka. Tika itu, masing-masing menangis mengenangkan khilaf diri. Qunut nazilah dibaca dengan diketuai oleh seorang syeikh dari Jordan..memohon mudah-mudahan Allah beri kekuatan dan mencampakkan rasa gerun dalam hati musuh-musuh. Bacaan qunut nazilah bukan sahaja menyentuh jiwa relawan muslim bahkan paderi yang turut berada di hujung saf (dengan ritual pengabdian sendiri) turut menangis menghayati isi bacaan.
  • Penumpang Non-Muslim berada di dalam kabin Mavi Marmara. Mereka di bawah perlindungan relawan muslim yang berada pada sayap pertahanan.
  • Kumpulan relawan dari Malaysia bersama relawan2 dari beberapa negara lain ditugaskan mengawal bahagian kiri kapal dan tidak dibenarkan meninggalkan bahagian ini walau apa pun yang berlaku.
  • 31 Mei 2010, sekitar jam 2 pagi, kelihatan kapal2 perang Israel termasuklah 2 kapal nuklear Israel berada di perairan antarabangsa.
  • Sekitar jam 4.05 pagi, relawan LL4G mendirikan solat Subuh secara bergiliran bagi memastikan setiap bahagian dikawal rapi.
  • Seusai solat subuh, kelihatan bot-bot kecil yang membawa antara 15-16 anggota komando Israel dengan muka bertopeng mendekati kapal Mavi Marmara. Mereka melepaskan bom asap (boleh menyebabkan mata berair, pedih dan sesak nafas) dan bom cahaya (boleh menyebabkan silau dan hilang penglihatan buat beberapa ketika) ke arah Mavi Marmara.Alhamdulillah...dengan berkat doa-doa umat Islam di seluruh dunia, Allah lindungi relawan2 ini dari terkesan dengan bom2 ini. Asap yang terhasil dari bom2 yang dilepaskan itu ditiup angin dan pergi menjauhi kapal. Israel melancarkan serangan TANPA SEBARANG AMARAN dikeluarkan!!
  • Pada sisi bantuan Allah yang lain, pada malam sebelum diserang pihak tentera Israel, kelihatan banyak ikan lumba-lumba melompat-lompat di perairan. Seperti ingin melambatkan serangan dari Israel tiba.
  • Aktivis LL4G tanpa rasa gerun menyembur air menggunakan alat penyembur air (hanya semburan yang kecil) ke arah bot-bot Israel yang mendekati sambil melaungkan kalimah kebesaran Allah...Allahuakbar!! Kalimah inilah yang membuatkan anggota2 komando Israel kecut perut lalu lari menjauhi kapal Mavi Marmara. [Cubaan memasuki Mavi Marmara dari bawah : GAGAL!]
  • Setelah cubaan menceroboh masuk dari bawah gagal, Israel menjatuhkan tali dari helikopter bagi menurunkan komando-komando mereka ke atas kapak Mavi Marmara. 2/3 komando Israel yang pertama diturunkan ditawan. Segala senapang, pistol dan pisau2 yang ada pada mereka dicampak keluar dari Mavi Marmara.
  • Cubaan helikopter yang pertama gagal..lalu beberapa ketika kemudiannya, Israel menghantar helikopter ke-2 bagi menurunkan lagi komando2nya. Maka, berlakulah syahid pertama, seorang yang sangat rajin beribadah sepanjang konvoi..tidak jemu mengejutkan saudara2 seakidah yang lain untuk bangun bertahajud di sepertiga malam.
  • Ditunjukkan beberapa klip video..antaranya klip yang menunjukkan kesan darah yang mengalir dari bahagian atas kapal ke bahagian bawah. Kesan tembakan bertubi-tubi pihak Israel yang menyebabkan ramai tercedera.
  • Dijumpai senarai 16 orang yang ingin dibunuh oleh tentera Israel antaranya termasuklah Syeikh Raed Solah dan Ahli Parlimen Israel sendiri yang turut serta dalam misi bantuan ini. Senarai ini dijumpai dari poket tentera Israel yang berjaya ditawan.
  • Seorang relawan Indonesia terkena tembakan yang menembusi tangannya menyebabkan tulang patah namun wajahnya tidak menunjukkan sebarang rasa sakit.
  • Walaupun peluru hidup dilepaskan bertubi-tubi seperti hujan, tiada langsung rasa takut dalam hati para relawan. Masing-masing hanya memikirkan bagaimana ingin merampas senjata2 yang ada pada tentera Israel agar serangan dapat dihentikan.
  • Seorang syahid yang terkena tembakan pada bahagian abdomen mengucapkan kalimahLaailahaillallah tanpa putus2 sehinggalah beliau syahid dalam keadaan lisannya yang berzikir. MashaAllah....
  • Tentera Israel yang ditawan dan terkena tembakan yang dilepaskan oleh "kawan" mereka sendiri dirawat oleh doktor2 dalam misi keamanan ini. Selesai dirawat, mereka dengan sendirinya melompat keluar dari kapal walaupun dihalang oleh aktivis2 . Ada rasa takut dalam jiwa mereka. CNN memutarbelitkan fakta dengan melaporkan seolah-olahnya aktivis Mavi Marmara yang mencampakkan tentera2 Israel ini keluar dari kapal.
  • Pihak kapten kapal Mavi Marmara akhirnya memberi arahan agar semua tidak membuat apa-apa tindakan melawan apabila akhirnya pihak Israel menguasai Mavi Marmara.Lebih 50 orang tercedera akibat serangan Israel ini.
  • Pihak Israel mendakwa kononnya misi ini berunsurkan keganasan sedangkan penyelongkaran mereka ke atas Mavi Marmara dalam masa 15 jam perjalanan hanya berjaya menjumpai 10 bilah PISAU DAPUR SAHAJA!! "Keganasan" yang langsung tak logik!
  • Israel SEMEMANGNYA SANGAT2 WAJAR diheret ke mahkamah antarabangsa setelah mereka secara terang melakukan JENAYAH BESAR!!
  1. Menyerang kapal yang membawa misi keamanan antarabangsa pada jarak 74 batu nautika (masih dalam perairan antarabangsa). Israel langsung tiada hak melancarkan serangan!
  2. Israel melancarkan serangan TANPA MEMBERI AMARAN dan TANPA MEMAKLUMKAN LANGSUNG SIAPA MEREKA!! "Sebijik" macam LANUN...bahkan lebih teruk dari itu!
  3. Sewenang-wenangnya melepaskan tembakan sehingga meragut beberapa nyawa relawan misi kemanusiaan yang langsung tidak memiliki senjata!
  • Walaupun misi menghantar bantuan untuk rakyat Palestin kali ini tidak berjaya sebagaimana dirancang..tetapi tindakan Israel yang bodoh menyebabkan mereka kini mendapat tekanan dari seluruh dunia.
  • Adalah "dalam sejarah" apabila tawanan Mavi Marmara dilepaskan awal oleh tentera Israel. Berbeza dengan tawanan2 lain sebelum ini. Ini disebabkan Israel telah mendapat tekanan dari Turki dan Amerika yang juga kuasa besar NATO apabila mereka diberi amaran, jika mereka tidak melepaskan tawanan2 Mavi Marmara dalam tempoh 24 jam, tentera Turki akan melancarkan serangan ke atas Israel.
  • Misi LL4G ini membuka satu dimensi pertempuran baru apabila Israel kini bukan sekadar mendapat tentangan dari rakyat Palestin dan negara2 bangsa Arab tetapi dari seluruh dunia. BICARAKAN ISRAEL @ MAHKAMAH ANTARABANGSA!! BOIKOT ISRAEL!!!
  • Semua tawanan kapal Mavi Marmara dibawa turun di pelabuhan Israel dengan dikawal ketat oleh 2 tentera..seolahnya membawa masuk penjenayah.
  • Israel sememangnya KEJAM!!PENGECUT!! PENAKUT!!.Hanya berselindung di sebalik kelengkapan senjata..tapi hakikatnya...jiwa mereka kosong!!JIWA SI PENGECUT!!
  • Mayat-mayat yang syahid dalam misi ini berbau sangat wangi dan terpancar ketenangan pada wajah mereka. Walaupun mereka tidak berjaya memasuki Gaza..tetapi mereka berjaya berada di tempat yang terbaik buat mereka...hanya Allah Maha Tahu.

Ayuh yang mengaku diri beriman..yang mengaku diri punya semangat juang!!! USAH BUANG MASA!! USAH LEKA!! Alangkah rugi apabila pejuang2 Islam lain berkobar2 menegakkan yang haq sedang kita masih lalai dan leka dengan mainan dunia yang langsung tiada harga di sisi Allah.

Berbahagialah mereka yang telah berjaya SYAHID di syurga Allah...

Soalnya..di mana pula kita nanti??

..Tepuk HATI...tanya IMAN...

.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.

Tiada ulasan: