Jumaat, 30 Julai 2010

DUA PULUH EMPAT JAM !!!


Bismillahirrahmanirrahim...


Allah..Dialah Yang Esa...Dia Maha Suci..TIDAK beristeri dan TIDAK sama sekali beranak!!!! TIDAK! TIDAK! TIDAK!! dan berdustalah bagi yang mengiyakannya!!!


"dan sesungguhnya Maha Tinggi keagungan Tuhan kami, Dia tidak beristeri dan tidak beranak"

[72.Al-Jinn: 3]


Setiap insan yang masih berupaya merasai nikmat oksigen ini punya 24 JAM dalam satu hari. Tidak lebih dan tidak kurang. 24 JAM inilah yang Allah anugerahkan kepada setiap hamba-Nya tidak kira sama ada yang mengaku kehambaanya atau sebaliknya. Di situ jelas menunjukkan Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang.


24 JAM yang semalam sudahpun berlalu...

24 JAM yang kini sedang dilalui...

dan 24 JAM yang esok...masih belum tentu kepunyaan kita.


Hakikatnya..24 JAM yang kita miliki untuk hari ini bukanlah milik kita. Hanya Allah pemilik setiap masa yang kita ada. Secara konsepnya, penjual akan hilang hak milik, dan pembeli lah yang mendapat hak milik. "Jual"lah masa yang kita ada kepada "Pembeli" YANG AGUNG...Allah swt.
Berjual belilah dengan Allah. Pasti tidak rugi. Malah untungnya berganda-ganda! Melampaui jangkaan kita...itulah bayaran yang langsung tiada tolok bandingnya, SYURGA ... keuntungan yang hakiki dan abadi. Anugerah yang tidak akan tergambar oleh akal dan indera kita.
Pembeli yang baik akan membuat bayaran berbaloi dengan kualiti suatu produk yang ditawarkan. Begitu jugalah "bayaran" yang akan diberi oleh Allah buat kita. Semakin baik "produk" (amalan) kita..semakin tinggi "bayaran" (Syurga) Allah. Buat "produk" terbaik...Allah pastinya akan membayarnya dengan Syurga Firdaus.
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik DIRI mahupun HARTA mereka dengan memberikan SYURGA untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Qur'an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu dan demikian itulah KEMENANGAN YANG AGUNG" [At-Taubah:111]


Sayangnya, ramai antara kita tidak ambil pusing dengan tawaran MAHA HEBAT ini.


Masing-masing lebih berminat ber"jual beli" untuk mendapat keuntungan yang sementara sehingga mengabaikan KEUNTUNGAN YANG TIADA TOLOK BANDINGANNYA...SYURGA ALLAH.Rugi!! SANGAT RUGI!


Ramai yang hanya memberi suntikan duniawi yang sifatnya sementara dalam ruang 24 JAM yang dimiliki, tanpa suntikan ukhrawi yang pastinya kekal.


Ya Allah...banyaknya masa kami yang terbuang pada yang sia-sia...

Ya Allah...banyaknya masa kami yang terbuang dengan bermalas-malasan...

Ya Allah...banyaknya masa kami yang terbuang dengan dunia yang akan pergi....


Ya Allah...KAU YANG MAHA MENGUASAI WAKTU...

Ya Allah...KAU YANG MAHA MENGUASAI HAMBAMU...


Kau pimpinlah kami untuk menghargai setiap milisaat yang Engkau kurniakan buat kami..

Tiada upaya melainkan dengan pimpinan dariMu...


Hindari diri kami dari yang sia-sia dan bermalas-malasan...

Kau berilah kami manfaat atas tiap waktu yang masih berbaki dalam hidup kami.

Kau sibukkanlah kami dengan segala yang punya manfaat buat akhirat...juga dunia kami.


DAN KAU AKHIRKANLAH SAAT TERAKHIR KAMI DALAM DUNIA INI DENGAN MENYEBUT NAMAMU YANG AGUNG...Laailahaillallah...ALLAH..ALLAH..ALLAH...permudahkanlah, makbulkan doa kami ini..amin..


.:OPEN Our HEART, REFRESH Our NIYYAH:.


Tiada ulasan: